Charakterystyka Drogowego Przejścia Granicznego Zosin – Ustiług.
1. DANE OGÓLNE
1.1. Informacje wstępne
1.1.1. Dopuszczalny ruch: osobowy bez ograniczeń (w tym autokary).
1.1.2. Godziny otwarcia: całodobowo.
1.1.3. Zakres prowadzonej kontroli: graniczna i celna.
1.2. Organizacja zarządzania przejściem.
1.2.1. Powierzchnia terenu w zasięgu terytorialnym przejścia: 8,27 ha.
1.2.2. Stan własności gruntów: własność Skarbu Państwa w trwałym zarządzie Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych, Pl. Niepodległości 1, 22-100 Chełm - jednostki budżetowej powołanej zarządzeniem Nr 163 Wojewody Lubelskiego z dnia 19 maja 2010 r.
1.2.3. Administracja przejścia: Zespół Drogowego Przejścia Granicznego w Zosinie i Kolejowego Przejścia Granicznego w Hrubieszowie podległy Lubelskiemu Zarządowi Obsługi Przejść Granicznych - Wydział Zamiejscowy w Zamościu (stan zatrudnienia - 13 osób).
1.2.4. Podmioty odpowiedzialne za dokonywanie kontroli osób, towarów i pojazdów przekraczających granicę:
- Placówka Straży Granicznej w Hrubieszowie (Nadbużański Oddział Straży Granicznej w Chełmie),
- Oddział Celny w Zosinie (Izba Celna Biała Podlaska, Urząd Celny w Zamościu).
2. INFRASTRUKTURA PRZEJŚCIA
2.1. Stanowiska odpraw, miejsca postojowe.
- Polska i ukraińska kontrola graniczna i celna osób i pojazdów wjeżdżających do Polski odbywa się na terytorium RP, natomiast kontrolę wyjazdową z Polski i wjazdową na Ukrainę każda ze służb wykonuje na terytorium swojego państwa.
- Potokowa organizacja ruchu - kontrola graniczna i celna osób i pojazdów odbywa się na pasach odpraw (zestawienie w tabeli).
Kierunek |
Samochody osobowe |
Autobusy |
Wjazd do RP |
3 |
1 |
Wyjazd z RP |
2 |
1 |
Wyjazd z RP (tymczasowo) |
2 |
- |
- Ilości stanowisk kontrolerskich w pawilonach kontroli paszportowo - celnej przy pasach odpraw w obu kierunkach: polskie służby - 19 (w tym: graniczna - 9, celna - 10); ukraińskie służby - 8 (w tym: graniczna - 4, celna - 4).
2.2. Obiekty kubaturowe (w nawiasach powierzchnie użytkowe):
- budynek główny administracyjny - administrator przejścia, służby polskie i ukraińskie (łącznie 1 374,78 m2 w tym: część polska 1 262,76 m2, część ukraińska 112,02 m2);
- budynek techniczny administratora przejścia (567,04 m2);
- budynek kontroli szczegółowej samochodów osobowych i autobusów (497,26 m2);
- pawilony wartownicze Straży Granicznej: wjazd i wyjazd – 2 szt. (20,89 m2 każdy);
- pawilony kontroli paszportowo – celnej przy pasach odpraw: 4 szt. służby polskie (łącznie 95,52 m2), 3 szt. służby ukraińskie (łącznie 95,52 m2);
- budynki sanitarne: wjazd i wyjazd – 2 szt. (80,13 m2 każdy);
- budynek odpraw autobusów (382,78 m2);
- wiata gospodarcza, 4 boksy gospodarcze (łącznie 84 m2);
- kontener wartowniczy Straży Granicznej na moście granicznym (3,80 m2),
- wiaty nad stanowiskami kontroli paszportowo celnej: wjazd do Polski: 2 szt. (1 610 m² każda); wyjazd z Polski: 1 szt. (640m² ).
2.3. Media.
- Zasilanie elektroenergetyczne: stacja transformatorowa oraz agregat prądotwórczy i UPS.
- Sieć telefoniczna: Oddział Celny – wydzielona sieć IP, Straż Graniczna własny system łączności.
- Sieci teletechniczne: CCTV, SKD, WLAN, SSWIN, System Okablowania Strukturalnego, System SWOC i OCR, SSP.
- Gospodarka wodno - ściekowa: zaopatrzenie w wodę z wodociągu gminnego, odprowadzanie ścieków sanitarnych do gminnej oczyszczalni ścieków.
- Ogrzewanie i zaopatrzenie w ciepłą wodę: ogrzewanie i ciepła woda z własnej kotłowni olejowej, pawilony odprawy granicznej – ogrzewanie i podgrzanie wody elektryczne.
2.4. Inne elementy infrastruktury należące do przejścia granicznego:
- stacjonarny monitor promieniowania typu bramkowego - 1 zestaw,
- zapory drogowe (szlabany z ramieniem) - 53 szt.
2.5. Infrastruktura związana z obsługą małego ruchu granicznego: brak.
3. INFRASTRUKTURA USŁUGOWA
3.1. Obsługa podróżnych: 2 toalety publiczne (wjazd, wyjazd), 2 kantory wymiany walut, 4 automaty z napojami, parking dla podróżnych.
Ze względu na trwającą rozbudowę przejścia granicznego wszelkie informacje będą aktualizowane na bieżąco.