Charakterystyka Drogowego Przejścia Granicznego Dorohusk - Jagodzin.
1. DANE OGÓLNE
1.1. Informacje wstępne
1.1.1. Dopuszczalny ruch: osobowy i towarowy bez ograniczeń.
1.1.2. Godziny otwarcia: całodobowo.
1.1.3. Zakres prowadzonej kontroli: graniczna, celna, weterynaryjna (tylko pasze pochodzenia roślinnego), fitosanitarna, sanitarna, kontrola jakości handlowej artykułów rolno - spożywczych.
1.2. Organizacja zarządzania przejściem.
1.2.1. Powierzchnia terenu w zasięgu terytorialnym przejścia: 14,91 ha.
1.2.2. Stan własności gruntów: własność Skarbu Państwa w trwałym zarządzie Lubelskiego Zarządu Obsługi Przejść Granicznych, Pl. Niepodległości 1, 22-100 Chełm - jednostki budżetowej powołanej zarządzeniem Nr 163 Wojewody Lubelskiego z dnia 19 maja 2010 r.
1.2.3. Administracja przejścia: Zespół Drogowego i Kolejowego Przejścia Granicznego w Dorohusku, podległy Wydziałowi Zamiejscowemu w Zamościu Lubelskiego Zarządowi Obsługi Przejść Granicznych w Chełmie (stan zatrudnienia - 30 osób).
1.2.4. Podmioty odpowiedzialne za dokonywanie kontroli osób, towarów i pojazdów przekraczających granicę:
- Placówka Straży Granicznej w Dorohusku (Nadbużański Oddział Straży Granicznej w Chełmie),
- Oddział Celny Drogowy w Dorohusku (Izba Celna Biała Podlaska, Urząd Celny w Lublinie),
- Graniczny Inspektorat Weterynarii w Dorohusku,
- Graniczna Stacja Sanitarno - Epidemiologiczna w Dorohusku,
- Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Lublinie - Oddział Graniczny w Dorohusku,
- Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych w Lublinie.
2. INFRASTRUKTURA PRZEJŚCIA
2.1. Stanowiska odpraw, miejsca postojowe.
- Organizacja ruchu - kontrola graniczna i celna osób i pojazdów odbywa się na pasach odpraw (zestawienie w tabeli).
Kierunek |
Samochody osobowe |
Autobusy |
Samochody ciężarowe |
Wjazd do RP |
5 |
1 |
8 |
Wyjazd z RP |
5 |
1 |
5 |
Razem (25) |
10 |
2 |
13 |
- łączna ilość stanowisk kontrolerskich w pawilonach kontroli paszportowo - celnej przy osobowych i towarowych pasach odpraw - 48, (20 dla funkcjonariuszy SG i 28 dla funkcjonariuszy SC) oraz jedno zespołowe stanowisko kontroli celnej w budynku odpraw pasażerów autobusów.
- Ilość stanowisk odpraw celnych towarów w innych pomieszczeniach (poza pasami odpraw) - 1 w wywozie.
- Ilość miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych oczekujących na odprawę towarów: 40 w przywozie i 79 w wywozie.
2.2. Obiekty kubaturowe (w nawiasach powierzchnie użytkowe):
- budynek główny (1 890 m2);
- budynek główny placówki straży granicznej (2 920 m2);
- budynek biurowy Służby Celnej (510 m2);
- pawilony kontroli paszportowo - celnej na pasach odpraw, oba kierunki ruchu - 22 szt. (łącznie 195,80 m2);
- budynek odpraw pasażerów autobusów na kierunku wjazdowym (180 m2);
- budynek służb: weterynaryjnej, fitosanitarnej, sanitarnej, kontroli jakości art. rolno - spożywczych (1 380 m2);
- budynek kontroli szczegółowej (850 m2) z dwoma zadaszonymi rampami do rozładunku towarów;
- budynki kontroli szczegółowej samochodów osobowych - 2 szt.(łącznie 67 m2);
- budynek kontroli obecności istot żywych w przestrzeniach zamkniętych (160 m2);
- budynek magazynowy Służby Celnej (510 m2);
- budynek gospodarczy i myjnia samochodów placówki straży granicznej (133 m2);
- budynek administratora i zaplecza technicznego przejścia (1 530 m2);
- budynki podmiotów komercyjnych - 2 szt. (łącznie 720 m2);
- pawilony na rogatkach: wjazdowej i wyjazdowej - 3 szt.(łącznie 27,20 m2);
- wiaty nad pasami odpraw - 2 szt. (łącznie 6 022 m2);
- budynek sanitarny na parkingu buforowym (79,96 m2).
2.3. Media.
- Zasilanie elektroenergetyczne: dwie własne stacje transformatorowe zasilane liniami kablowymi SN 15 kV, wyposażone w agregaty prądotwórcze.
- Sieć telefoniczna: telefonia IP oraz cyfrowa centrala telefoniczna.
- Sieci teletechniczne: CCTV, SKD, SSWiN, SSP, TCS, OCR, WLAN.
- Gospodarka wodno - ściekowa: zaopatrzenie w wodę z wodociągu gminnego, odprowadzanie ścieków sanitarnych do gminnej oczyszczalni ścieków, dwa zbiorniki wód opadowych (osadnikowy i przelewowy).
- Ogrzewanie i zaopatrzenie w ciepłą wodę: ogrzewanie obiektów kubaturowych z własnych kotłowni olejowych (2), a w części elektryczne (m.in. pawilony kontroli paszportowo - celnej na pasach odpraw oraz pawilony na rogatkach). Ciepła woda dostarczana jest z kotłowni, a w części obiektów jest podgrzewana elektrycznie.
2.4. Inne elementy infrastruktury należące do przejścia granicznego:
- RTG stacjonarny do prześwietlania samochodów ciężarowych,
- stacjonarne monitory promieniowania typu bramkowego - 2 zestawy,
- zapory drogowe (szlabany) - 14 szt.,
- wagi - 4 dynamiczne i 2 statyczne,
- maszt antenowy.
2.5. Infrastruktura związana z obsługą małego ruchu granicznego: brak (służby graniczne nie zgłaszają potrzeb związanych z wprowadzeniem tej kategorii ruchu na przejście).
3. INFRASTRUKTURA USŁUGOWA
3.1. Obsługa podróżnych: izolatka/pomieszczenie do udzielenia choremu pierwszej pomocy (40,65 m2), 6 agencji celnych, filia banku, 2 punkty innych usług (ubezpieczenia, mała poligrafia), 7 kantorów wymiany walut, 1 bar, 17 automatów z napojami i słodyczami, 5 toalet publicznych.